Prøvefrihed

Prøvefri skole
Vilsted Friskole er en prøve- og karakterfri skole. Ud over at vi ikke giver vores elever karakterer, deltager vi heller ikke hverken i nationale test eller i afgangsprøver.

Vores børns faglige læring evalueres løbende både mundtligt og skriftligt med udgangspunkt dels i fagmålene og dels i standardiserede testmaterialer.

Vores elever får mundtlig og/eller skriftlig respons på deres arbejde med fokus på, hvordan eleven kan forbedre sig. Vores undervisning står mål med den, som findes i folkeskolerne, og vores børn har dermed lige så gode forudsætninger for at komme videre i uddannelsessystemet, når de forlader os, som havde de gået på en prøveafholdende skole.

 

Hvad så efter 9. klasse?

Vilsted Friskole har i mange år ikke haft afgangsprøver, og siden 2017 er skolen officielt blevet prøvefri.

Eleverne fra prøvefri skoler kommer videre i uddannelsessystemet via en optagelsesprøve, hvilket vi kun har gode erfaringer med. Det foregår meget udramatisk ved, at eleven går til en ca. 4 timer lang, skriftlig optagelsesprøve på den uddannelsesinstitution, eleven har søgt ind på. Prøven efterfølges af en samtale med repræsentanter for uddannelsen.

Vi har et tæt samarbejde med Ungdommens Uddannelsesvejledning, som hjælper eleverne med at finde den ungdomsuddannelse, som er bedst for dem.

Man skal være opmærksom på, at man med en optagelsesprøve kan komme på HF efter 10. klasse – ikke direkte efter 9. klasse.

 

Hvorfor prøvefri?

Vi mener at tiden kan bruges mere fornuftigt end ved at træne eleverne i at tage tests og lære at gå til eksamen. Vi tror på, at læring skal motiveres af nysgerrighed og virkelyst, og at læring er noget, der har til formål at ændre og udvikle barnets/den unges tanker og handlinger. Læring er ikke noget, der skal motiveres af en ydre vurdering (en karakter), og læringens formål er ikke, at et stof skal kunne gengives i en prøvesituation.

Vi ønsker ikke at undervise i et pensum, bare fordi vi skal. Vi vælger det mest relevante stof for eleverne og udnytter muligheden for at kunne drage højaktuelle emner ind i undervisningen og fordybe os i dette.

Vi tror ikke på, at et lille tal kan gøre en stor forskel. Vi tror til gengæld på, at eleverne kommer længst, når vi vægter både en personlig, en social og en faglig vinkel og dermed har fokus på det hele menneske.

I stedet for tal bruger vi ord, som eleverne fremadrettet kan bruge til noget. Vi vejleder, argumenterer og opmuntrer eleverne til at blive dygtigere.

Efter endt 8. eller 9. klasse gives en udtalelse, hvor alle aspekter i denne udvikling indgår.

”Man river jo ikke en plante op for at se, om den gror – Man beder jo ikke et barn om at kaste maden op igen for at se, om det har taget næring af Den”

Chresten Kold